søndag 1. juni 2014

Siste ferieturen

Heihei! 

I går morges klokka 06.30 var jeg godt på plass i Ixtepec igjen. Etter en uke med bare morsomme og minnerike opplevelser var det litt surt å komme hjem. Nå gjenstår det under én måned og jeg har såå mye å gjøre, samtidig som at jeg er redd for at disse siste dagene blir meget lange. Får vel prøve å fylle ut hver eneste dag med noe gøy! Enten det er tur til Ojo eller en kinotur... MEN nå over til den supre turen jeg nettopp har vært på!! Jeg kan starte med å si at jeg ikke har tatt bilder fordi mobilen min er sånn passe dum etter at den fikk sin tur i doen i januar, men alle de andre har tatt så mange fine bilder og de legger dem ut på facebook, så dere får bare følge med på det jeg blir tagget i. Mulig de ikke har låste profiler så dere kan få sett alle bildene de tok, det er bare å prøve :) 
Her er i alle fall et sammendrag fra uka.

Lørdag: på lørdag var vi fremme i Cancun og vi gledet oss så mye til å komme frem til 5 stjerners hotell! Men tror dere ikke vi ble skuffa når vi kjørte ut av cancun og vidre til en mini by langt ute i ingen ting?!? Vi tørstet oss med å tro at vi bare skulle være der én natt, men neida: der skulle vi være helt til ONSDAG!!! Det ble noen sure miner, spesielt fra meg og Juliette, haha! Dette var ikke det vi hadde betalt for! Men utover uka kjente vi at det gikk fint å bo på dette hotellet.

Søndag: vi våknet tidelig, spiste frokost og dro ut på første utflukt. Vi dro til noen pyramider og tittet rundt der. Utrolig fint!! (Sjekk ut Jennifer Lopez sin video til Into You så ser dere hvor vi var) 



Etter pyramidene dro vi videre til et badested. Det var ferskvann og utrolig fint! Vi spiste også på buffet (dumme som vi var). Vi ble nærmest lurt. 150 pesos for et kjempe kjedelig utvalg + 30 pesos ekstra for én brus. 


Utrolig fint

På søndagskvelden spurte vi om å få dra ut på en bar, og etter litt nøling var det greit ("hvem drar ut på bar for å drikke brus" sa lederne). Vi fikk innetid 22.30 og nulltoleranse for alkohol... Men vi fant en bar og sang karaoke, drakk cola og koste oss. Tilogmed jeg sang!

Mandag: opp tidelig igjen også dro vi til sjøen. Det var helt fantastisk! Vi ble delt inn i grupper på 6 også ble vi kjørt rundt i båter. Vi så flamingoer, krokodiller også renset vi kroppen med gjørme. Vi badet også i en elv som var helt ROSA! Vannet var så salt at man bare kunne ligge å slappe av på overflaten. Noe av det rareste og fineste jeg har sett. 
Etter dette stedet dro vi en rask tur til enda et pyramide sted. Vi hadde bare en kort time her siden det skulle stenge. 




Når vi dro tilbake til hotellet fikset vi oss og dro ut for å spise pizza, mmm! 




Danske Johannes er så lik kjæresten min

Tirsdag: tirsdagen dro vi til skogen for å bade i grotter. Vi ble kjørt rundt i vogner på togskinner, men det var hester som dro oss og ikke bensin. Veldig smart måte å ta vare på den fine naturen som var der! Grotter var kjempe fine og det var utrolig deilig vann. Grottene var rundt 20 meter under bakken. 


Ned her var den første grotta


Vi besøkte 3 grotter. Mens vi var i grotter møtte vi en fyr fra Singapore som var veldig hyggelig. Vi trodde han var i 20 årene, men han var 39!!! Han har vært ute å reist i flere måneder og jeg lo meg i hjel når jeg spurte om det ikke var dyrt. "Well, im rich!!" svarte han. 

Etter grottene dro vi til en liten by bare for å titte, men det var ikke noe spennende der.


Selfie med hesten



Onsdag: på onsdag stod vi opp enda tidligere enn de andre dagene for da skulle vi endelig flytte over til 5 stjerners hotell. Før vi dro til hotellet dro vi til Tulum.  Tulum er et utrolig fantastisk sted som alle som tar turen til Cancun bør besøke! Vi fikk kun 1 time der og der var absolutt ikke nok. Men vi tok bilder og ruslet rundt. Det er strand der og pyramider. Man burde holde av en dag til stranda og en dag til å titte. Kjempe fint! 

Nytt kjærledyr jeg skal ta med hjem. Lille, fine løven

Monkeeey






Heia Norge!


Så tok turen til hotellet. Det er noe av det sykeste jeg har vært på! Utrolig svært og kjempe fint. Før vi fikk titte rundt hadde vi noen timer orientering med YFU lederne der vi snakket om året og hvordan det kommer til å bli når vi kommer hjem. 
På kvelden spiste vi og dro på beachparty! Det var gøy, vi danset og koset oss. Drita på smoothie ble vi! (Det var så strengt at vi hadde egne bånd som sa at vi ikke fikk drikke... Kjedelig for med tanke på at vi så lederne drakk og ble sånn passe brisne, mens vi satt der med smoothien i hånda.) Men vi koste oss og klarte å lage stemning uten alkohol! Rundt 4 gikk vi å la oss.



Torsdag: hele torsdagen var fri og vi kunne gjøre hva vi ville. Vi sov lenge og tilbragte dagen ved bassenget. På kvelden spiste vi og ut på nytt beachparty. 



Skandinavierne 


Fredag morgen dro vi hjem...

Alt i alt var dette en herlig tur. Det var gøy å se alle igjen og se hvor mye vi har lært. Det at vi er på forskjellige steder i landet har så mye å si. For eksempel har vi veldig forskjellige dialekter. Alle fra ixtepec spiste som regel alt med fingrene, mens de fra nord og andre steder var flinkere til å bruke bestikk. YFU Mexico 2013/2014 er en herlig gjeng. Veldig rart å tenke på at dette mulig var siste gangen jeg så mange av de. 

Fine gjengen! 

Ble litt bilder alikevel :) hvis det er noe mer dere lurer på fra turen er det bare å spørre! Anbefaler ALLE å dra på en sånn tur. Finn en guid og bare se masse. Cancun har så mye å by på! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar