torsdag 5. desember 2013

DESEMBER

Guess what? Det er desember!

Her i Mexico er ikke julen en like spesiell høytid som den er i Norge. De pynter selvfølgelig opp huset med julepynt og juletreet ble pyntet allerede i midten i november med blinkende lys i alle mulige farger. Utrolig harry spør du meg. I dag spurte jeg mama om hvordan de feirer julaften her, og da sa hun "vi spiser..." og det var det. Det er ikke mye til julegaver her. Her gir man gjerne kun til den nærmeste familien og det er det. Noen familier har også en samilig midt i desember der de samler lapper med alle navnene oppi en boks. Så trekker man en lapp og må kjøpe julegave til den personen man får. En ganske enkel løsning, men hvor blir det av den koslige julegaveshoppingen?

Det er visst også masse fester i desember da. Jeg har lært dette på skolen i Norge, pluss at en meksikaner fortalte det. Her går man fra hus til hus i adventstiden og fester. Man har piñataer til barna også spiser man.

Jeg savner jula i Norge med gavekalender og Blåfjell på TV. Å dra ut på julegaveshopping med venner. Ha grøtfest med jentegjengen. Møtes på kveldene for å spise pekkerkaker og se på julefilm. Jeg prøver å holde så godt som mulig på julen, men det er litt vanskelig når det er 25 grader ute og ikke mye til julekaker og juleserier på TV. Lite julesteming her i gården med andre ord.

Jeg ser på Jul i Blåfjell når jeg kommer hjem fra skolen. Og på skolen ser jeg på Olsenbandens første kupp. Det er det jeg klarer å holde på av norsk jul. Ellers har jeg jo pepperkaker her, men de vil jeg spare til julaften, hihi. Jeg hører også på norske julesanger. Vi tenenr våre lykter, Hei hå nå er det jul igjen, Musevisa osv. Har også selvfølgelig lastet ned julealbumet til Michael Buble.

Jeg vet at jeg dro hit for å oppleve nye kultur og se hvordan de feirer og gjør ting, men når de ikke gjør noe spesielt ut av jula, annet enn å spise, får jeg så klart litt hjemlengsel! Jeg har allerede startet nedtellingen til neste jul på mobilen for den gleder jeg meg til. Jeg har de planene for neste jul! Jeg vet akkurat hvordan jeg skal gjøre det. Jeg tror også at julen neste år blir ekstra bra for meg, siden jeg på en måte går et år uten norsk jul.

Jeg og Renate har bestemt oss for å prøve å ha en liten julaften for oss selv når det nærmer seg julaften, men grøt, gaver, pepperkaker, julefilmer og godteri. Så det ser jeg jo frem til.

Ellers får dere alle ha en riktig god adventstid og når dere spiser pepperkaker eller annen god julebakst får dere ta en ekstra bit for meg!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar