lørdag 10. august 2013

"Take me down to Mexico"


Heei,

nå har jeg endelig tid til å skrive et langt innlegg om alt som har skjedd siden vi dro fra København på onsdag. På onsdag sto vi opp i 7 tiden for å spise frokost og dra videre til flyplassen. Når vi hadde sjekket inn måtte jeg og Siri klare oss på egenhånd videre. Inne på flyplassen var det en Victoria's Secret butikk, og jeg hadde fortsatt danske kroner igjen, så da unnet jeg meg selv noe nytt derifra! Flyturen fra København til London gikk fort. Når vi landet i London var det fortsatt to timer til flyet til Mexico City skulle gå.

Jeg gruet meg veldig til flyturen til Mexico fordi den var så lang. 11 timer skulle det ta. Men når vi satte oss på flyet gikk det faktisk ganske fort. Det var med andre ord ikke så ille som jeg hadde sett for meg. Jeg sov en del og så på to filmer. Når vi kom til flyplassen i Mexico City måtte vi få noe sånn immigrasjonsgreier noe som tok uendelig lang tid fordi det var så lang kø. Vi fikk hentet bagasjen og når vi kom ut ble vi møtt av et par YFU-representanter. De fulgte oss til resten av utvekslingsstudentene. Fra flyplassen tok det litt over 2 timer med buss til hotellet. Da vi kom frem var klokka rundt 01.00, det vil si 08.00 norsk tid. Vi var helt utslitte, så vi fikk nøkkelene til rommene våres og gikk å la oss med en gang. Jeg delte rom med en belgisk jente som heter Juliette. Hun skal også til Ixtepec.

Dagen etter var det frokost klokka 8, og på et bilde lenger ned kan dere se et bilde av en typisk meksikansk frokost. Etter det var det samling der vi ble kjent med alle. Vi var rundt 35 stykker, der 19 av dem var tyskere. Om jeg hører noen snakke tysk i nærmeste fremtid, klikker det for meg! Vi hadde mange leker og foredrag hele dagen. På kvelden lærte lederne bort salsa til de som ville, og da måtte jeg selvfølgelig prøve ut det. Jeg trodde jeg fikk det til og var ganske flink, helt til jeg danset med han ene lederen og skjønte har jeg var ræv!

På fredag ble vi delt opp i grupper på 4. Vi fikk et ark med forskjellige oppgaver som skulle løses. For å kunne løse dem måtte vi dra til en liten by. Vi måtte kjøpe forskjellige ting og finnet ut av navnet på en kirke og andre ting. Jeg fikk testet ut spansk kunnskapene mine når vi måtte spørre folk om hjelp. Det var utrolig mange som stirret på oss når vi gikk rundt. Alle var superhyggelige og hjelpsomme. Det var kjempe gøy å gå rundt å se hvordan det var i byen der.
På kvelden skulle alle holde en liten fremføring om hjemlandet sitt. Så jeg og Siri fant frem det norske flagget, noen poser med seigmenn, bilder av fjell og fjorder osv. Vi fortalte også om russeferinga og viste en video fra Tryvann. Alle ble helt sjokka over at nordmenn driver på sånn under eksamenstiden, men de synes det hørtes kjempe gøy ut! Vi spilte også av litt DJ Broiler mens vi delte ut seigmenn. Nesten alle landene hadde noe godteri å dele ut, men seigmennene var klart best! Etter fremføringene var det tid for senga.

Nå sitter jeg på en bussterminal i Mexico City. Vi har sittet her en stund og skal tilsammen sitte her i 6 timer. Klokka 21.00 går bussen til Ixtepec. Jeg skrev i går at bussturen skulle ta 8 timer, men der tok jeg visst feil. Når vi plusser på 3 timer bli det riktig. Bussturen tar 11 timer!!! Men det er visst en skikkelig luksusbuss vi skal ta, men skjermer i hvert sete og det går ann å lene setene så langt bak at man nesten ligger. Det er jo mørkt ute når vi kjører så da går det jo an å sove.

Dette innlegget ble veldig langt, men tusen takk for at du gadd å lese gjennom hele :) Neste gang jeg skriver noe her er jeg mest sannsynlig hos familien. Jeg gleder meg utrolig mye til å møte dem!

Hasta luego (En ting: jeg skjønner fortsatt ingen ting av disse bilde-greiene. Har sittet over en time bare for å prøve å fikse bilder, men skjønner ikke en drit! Så jeg prøver igjen seinere)
Memo elsket seignemmene!
 
 


Chema og Siri. Chema er en av ledern og han var på
utveksling i Norge, så jeg og Siri snakket for det meste
norsk med han.
 
 




 
 



















 

 

1 kommentar:

  1. Moro! :D
    Skjønner at det kan bli litt slitsomt med tysk, er ikke akkurat et melodiøst språk.
    Artig for en mamma å lese at de sender dere ut alene også, etter et par dager i bittelille Mexico ;)
    God busstur videre! Veldig spent på familien din :)
    Hasta luego!

    SvarSlett