torsdag 16. januar 2014

Meksikansk begravelse

For litt over en uke siden var jeg i en begravelse og jeg tenkte å lage et eget innlegg om hvordan det var, for det var litt annerledes enn begravelsene i Norge. For det første dro vi dit rett etter en bursdag og vi hadde ikke pyntet oss eller noe. Vi kom kun til selve gravleggingen. Vi kom dit rett før de andre som hadde gått rundt i byen med blomster og kisten. Så når de passerte oss, slang vi oss på og gikk inn på kirkegården med dem. Først gikk vi til et hus der de plasserte kisten og åpnet den. Presten sa noen ord, så sang de litt og til slutt kunne de som ville gå å ta farvel. Så gikk vi gjennom hele kirkegården til plassen hun skulle legges ned i.

Kirkegårdene er veldig annerledes her. Personene blir ikke gravd ned i gresset, og de har en annen form for gravsteiner. Det blir laget et hull i bakken som de legges ned i. Så bygger de av mursteiner "taket" til graven. Men tilbake til kirkegården. Meksikanere er veldig opptatte av tradisjoner og å ta vare på det de er glad i. Kirkegårdene ser helt nedsølpa ut med tomme røykpakker, tomme ølflasker, tomme majones bokser osv. Man skulle tro dette er søppel, men nei. På gravene plasserer de ting som den døde var glad i. Var personen avhengig av røyk, legger de en tom røykepakke på graven. Drakk den mye øl, setter de øl der. De har jo også "el dia de muertos" i starten av november. Da drar familier på gravene og har en liten fest for å feire livet til den døde. Da spiser de favoritt maten til den døde osv. Noen lager også fest hjemme i huset, slik som familien min gjorde.

Når vi kom til stedet hun ble lagt ned i tenkte jeg at ja, nå kan vi gå. Men vi ble stående å se at noen menn lagde dette murtaket. Jeg synes det var veldig spesielt at vi sto å så på at hun ble gravlagt, men det er visst normalt her.


Dette er bilder jeg fant på nettet, for jeg tok ingen bilder selv...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar